Hei!

Så koselig å se deg her!

Legg gjerne igjen kommentarer :)



tirsdag 5. juli 2011

Omsorg i barnehagen

"Det er stressende og utmattende for de minste barna å være i barnehagen på full tid, viser en ny norsk studie.
– Nå må de emosjonelle behovene til småbarna prioriteres i barnehagesatsingen, sier forsker May Britt Drugli til Adresseavisen."
I fire år har jeg vært i den jobben jeg har nå, de tre siste år som pedagogisk leder på småbarnsavdeling. Vi tar imot barn fra 10 måneder, og beholder dem til sommeren det året de fyller 3 år. I løpet av den tiden tilbringer altså flere av barna de fleste av døgnets våkne timer sammen med andre voksne enn foreldrene. Vi åpner dørene våre kl. 07.30 og stenger kl. 17.00, og i løpet av den tiden står foreldrene fritt i å disponere barnehagen for barna sine. Det blir ofte lange dager for de minste, og det innebærer at vi som barnehageansatte må reflektere over vår rolle som omsorgspersoner - særlig for den yngste gruppen.
Drugli sier videre:
"– Det er fryktelig krevende for et lite barn å være en hel dag i barnehagen. Særlig belastende for dem er høyt tempo, høyt lydnivå, store grupper og det å oppleve situasjoner der de ikke blir trøstet slik de trenger"
Spørsmålet nå er ikke om hvorvidt vi skal ha barnehagetilbud for de minste, men hvordan vi kan sørge for at tilbudet blir godt nok for dem.
Det gis føringer via lover og planer over hva barnehagens innhold skal være, og så lenge barnehage pr. definisjon er en pedagogisk institusjon er det viktig at de ulike fagområdene tydeliggjøres gjennom årsplaner, periodeplaner, dagsplaner o.l. Så skal alt dokumenteres og evalueres. Dette arbeidet er utfordrende og spennende! Mye av dette er målbart, men hvordan kan man måle kvaliteten på omsorg? Og hva slags skole utdanner deg til en god omsorgsperson?
Ved siden av mat, drikke og søvn er fysisk kontakt og nærhet/kos/trøst primærbehov som må stilles før man i det hele tatt kan få utbytte av våre pedagogiske "læresetninger". Hvordan kan så tilbudet kvalitetssikres? Etter min mening er stabilitet blant personalet av vesentlig betydning. Som leder kan jeg bidra til å skape en god trivsel på avdelingen, gjennom å ivareta mine medarbeidere på ulike måter, slik at de ønsker å bli. Lønnsnivået i barnehagesektoren er for lavt til å rekruttere og ivareta dedikerte medarbeidere, og antallet barn pr. ansatt vil også si noe om hvor mye tid man har til å gi hvert barn det det har behov for. I tillegg vil vi alltid oppleve å ha barn med spesielle behov, som trenger ekstra personalressurser. Vi ser veldig ofte at disse barna får tildelt alt for få timer med ekstra oppfølging, noe som igjen påvirker hele gruppen. Dette er faktorer som det KAN gjøres noe med.... Men inntil det settes inn tiltak mot noe av dette, er det opp til oss å gjøre det vi kan for at barna får en positiv barnehagetid full av omsorg OG god læring gjennom pedagogisk tenkning.
Hver dag jeg møter barnet ditt, tenker jeg at du som forelder viser meg tillit ved å overlate barnet ditt til meg, og i ulike situasjoner gjennom dagen tenker jeg på hvordan jeg ville handlet om det var mitt eget barn. Jeg tror det er et greit utgangspunkt :)

1 kommentar: